Få det gjort!
Få det gjort!
Du har just tagit första steget till att strukturera dina nya möjligheter, dina tankar och idéer. Vad kan vara en bättre början än att börja organisera arbetsuppgifter, möten, samtal, uppgifter och andra väsentligheter man möts av under vardagslivet.
Få ordning
Att bli mer effektiv innebär också att städa bort tidstjuvar. Rensa helt enkelt bort sådant som stjäl din tid. Börja med att tömma skrivbordet, och lägg tillbaka det du verkligen behöver. Lägg undan resten och kasta när du inte saknar det på några månader. På så sätt vet du vad du har, var du har det och slipper lägga tid på att leta.
Kom ihåg att lappar stjäl din uppmärksamhet, skriv in i kalendern i stället och bocka av alltefter hand som du utfört uppgifterna.
Var sak på sin plats sparar mycket tid. En kort stund till att sätta saker på sin rätta plats sparar en kvart eller mer när du letar nästa fång. På så sätt får du lättare att fokusera på dina uppgifter och hittar snabbt det du behöver.
Fokusera!
Vi behöver även få ordning på våra tankar ibland. Här följer några punkter som kan hjälpa dig.
Stäng av störande ljud i datorn och sätt mobilen på ljudlöst.
Fokusera på arbetsuppgiften och träna på att göra en sak i taget.
Arbeta intensivt under en halvtimme och ta sedan fem minuter för att kolla mejl och meddelanden om du väntar på något viktigt. Annars kan det vänta tills du är klar med det du ska. Lyft blicken från skärmen en stund innan du fortsätter att jobba. Använd en timer om du har svårt att hålla tiden.
Skapa arbetspass och ta ordentliga raster däremellan. Res dig då upp. Fäst blicken långt bort, rör på kroppen och släpp tankarna på arbetet en stund. När du återgår har du lättare att fokusera igen.
Planera!
Den bästa hjälpreda som är den oumbärliga kalendern. Du har skaffat en med gott om plats för veckans alla aktiviteter. Ta för vana att skriva in det du ska göra med en gång. Det som är inskrivet behöver du inte hålla i huvudet och du kan fokusera på det du ska.
Anteckna tankar och idéer när de dyker upp. Du ar fält för detta. Sedan kan du lägga in tid för att utveckla dem vidare.
Om du har många möten behöver du ha extra tid för de som dra ut på tiden och för det viktiga eftersnacket. Du kan även ha lite extra tid för att förbereda dig för mötet.
Tänk på att lägga in tid för de arbetsuppgifter som bestämts på mötet.
Avsätt även tid för att kunna arbeta ostört. Stäng av telefonen. Tala om för din omgivning att du inte får störas under en viss tid.

Det som aldrig blir gjort…
Om du har uppgifter som aldrig blir gjorda, som flyttas fram vecka för vecka, kanske de inte ska finnas i din kalender. Har du verkligen tid eller har någon annan större intresse för dem?
Fundera på om du lägger tid på saker som ligger dig varmt om hjärtat men egentligen inte är din uppgift.