Internutbildning
Uppdatera och repetera dina kompetenser!
Vi har definierat elva kompetenser som utgör själva kärnan bland de färdigheter en coach skall besitta och använda dig av. Dessa kärnkompetenser har utvecklats för att stödja en bättre förståelse för de färdigheter och synsätt som används i dagens coachings yrke. Grund kompetenserna är indelade i fyra grupper där varje grupp består av sådana färdigheter som logiskt hör ihop. Grupperna och de enskilda färdigheterna är inte rangordnade, de är alla grundläggande och avgörande för varje kompetents en coach bör kunna behärska.
1 Följa etiska riktlinjer och professionell standard
2 Etablera coachings överenskommelsen
3 Skapa tillit och närhet till klienten.
4 Coachingsnärvaro
5 Aktivt lyssnande
6 Kraftfulla frågor
7 Direkt kommunikation
8 Skapa medvetenhet.
9 Utforma handlingar
10 Planera och sätta mål
11 Hantera framsteg och ansvarstagande
- Intern utbildning
- Kroppsspråket
- Coachning
När klienter drar iväg med dig...
Har det hänt dig med att klienten drar iväg och du coachar och coachar men förstår inte riktigt vart ni ska någonstans. Det har hänt mig. Ännu värre, jag är precis en sån klient själv! Om din klient driver och du förlorar dig i dennes historier hit och dit så måste du ta kontrollen över samtalet. Din klient kommer att tacka dig för det är inte alltid så lätt att stänga foderluckan även om man vill.
Skapa tillit och förtroende i relationer
Hur du bygger upp ett förtroendekapital i dina relationer: Stephen M R Covey använder metaforen med ett bankkonto i våra relationer där valutan är förtroende. Granska hur din balansräkning ser ut i dina relationer, privata såväl som professionella.
1) Förstå individen
2) Ge akt på de små detaljerna i din kommunikation -- all kommunikation räknas
3) Håll dina åtaganden
4) Klargör förväntningar
5) Ha personlig tillräknelighet (eng. integrity)
6) Be om ursäkt vid uttag
Ge och ta emot feedback effektivt
Marshall B.Rosenbergs historier och hans sätt att berätta påverkar människor på djupet. Journalisten och författaren Gabriele Seils beskriver det som att träffas av en blixt. Boken är ett nära och öppet samtal mellan dem båda. Den ger även dig chansen att möta mannen bakom ett unikt förhållningssätt som har spridit sig till alla världens hörn och använts framgångsrikt i såväl styrelserum som krigszoner.
Live coaching och mentorcoachens återkoppling
Detta är en film som innehåller 20 minuter coaching och sedan mentorcoach Jennys återkoppling de 13 sista minuterna. För dig som är coach, ska certifiera dig inom ICF, eller intresserad av coaching, vill bli coach, vill lära dig mer om coaching eller bara vill lära dig hur man kommunicerar bättre i samtal för att skapa resultat är detta en intressant lyssning.
Ställ frågorna som lyfter din coaching!
Kraftfulla coachingfrågor kan alla ha nytta av för att bli fantasitka kommunikatörer. Här går coach Jenny igenom vad kraftfulla frågor är och hur du ställer dem. Hon tar även upp vilken typ av fråga som krävs på de olika certifieringsnivåerna inom ICF (International Coach Federation). "Kraftfulla frågor Förmågan att ställa frågor som ger den information som behövs för på bästa sätt gagna coachings relationen och klienten.
a. Ställer frågor som visar aktivt lyssnande och en förståelse för klientens perspektiv.
b. Ställer frågor som frammanar upptäckter, insikter, engagemang eller handlingar (tex frågor som utmanar klientens antaganden).
c. Ställer öppna frågor som skapar större tydlighet, fler möjligheter eller nytt lärande.
d. Ställer frågor som tar klienten i riktning mot det den önskar, inte frågor som får klienten att rättfärdiga sig eller titta bakåt."